سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فرهنگ سرای پارسی (گسترش فرهنگ پارسی )

دوستى پدران سبب خویشاوندى میان فرزندان است و خویشاوندى را به مودّت بیشتر نیاز است تا مودّت را به خویشاوندى . [نهج البلاغه]

پستچى:   مسعود کاظمی  

(( خاستگاه ایرانی سلسل? پالاوا )) بخش نخست
دوشنبه 87 بهمن 28  11:34 عصر

تبار ایرانی پالاوائیان و برخی دیگر از مردمان شبه قار? هند

 

 

 

          شواهد تاریخی، انسان شناختی و زبان شناختی جدید، بیانگر این است که سلسلة «پالاوا1» از تبار پارتیان بوده اند و نام ‹‹پالاوا››  نیز صورتی دیگر از واژة شناخته شدة سانسکریت «پَـهْلَـوَه2»     می باشد. دکتر ‹‹کارنِگی›› ، ‹‹پَهْلووَه3››ها را همان مردمی می داند که به زبان پهلوی4 سخن می گفته اند و پهلوی نیز از جمله زبانهایی است که در ایران بدان تکلم می شده است ( پس ایشان همانها یا گروهی از آنانی هستندکه در زبان فارسی «پهلویان» خوانده می شوند م. ) . دکتر ‹‹بولِر›› نیز می گوید که ‹‹پـَهْلَوَه›› و اصل ایرانی آن ، یعنی «پَـهْلَـوْ 5» ، صورت تغییریافتة «پَـرْثَـوَه6» هستند . باید به این نکته توجه نمود که در نسخه های متفاوت «پورانا7»ها ، در جایی از واژة «پَـهلَـوَه» و در جای دیگر برای نامیدن همان گروه از مردم از واژة «پالاوا» استفاده شده است . ‹‹پالاوا››ها آن دسته از ‹‹پَهلَوَه››ها یا پهلویان بوده اند که هم پیمان با «سَکَه8»ها ( یا ‹‹سَکا››ها ) و «کَـمـبُجَـه9»ها، به تدریج در طی سده های دوم و یکم پیش از میلاد به درون شبه قاره نفوذ کردند و در سده های نخستین مسیحیت در جنوب و جنوب غربی هند مسکن گزیدند . در «مَـرْکِـنْـدِیا پورانا10» که یکی از پوراناها می باشد و نیز در «بْـرْهَت سَـمْهیتا11 »، آشکارا شواهدی است مبنی بر اینکه سکونتگاههای پَهلَوَه ها و کمبُجَه ها در جنوب غرب هندوستان امروزی بوده است .

و. د. مَـهاجان، در کتاب «هند باستان» خود ( صفحة 630 ) نقل کرده است که پادشاه «قَـنّـوج12»، بنام «یَـسُوَرمَـن13» ( که در قرن هشتم میلادی سلطنت می کرده است )، با شاه «مَگَذَه14»نبرد کرد . شاه «وَنْگَه15» ( یا سرزمین قدیم بنگال م. ) را بکشت ، به سواحل شرقی دست یافت ، شاه «دَکَـن16» را شکست داد ، از کوهستان «مَـلَـیَـه17» گذشت (کوهستانی که به احتمال در جهت شرقی ناحیة «مَـلِـبار18» و در جنوب «مَیسور19» باشد ) ، به دریای جنوبی رسید و با «پارَسیکَه20»ها نبرد کرد. آنگاه از ساکنان کوهستان «گات21»های غربی باج ستاند و سپس به سوی شمال راه سپرد تا به کرانه های رودخانة «ناربادا22» رسید.

بر مبنای شاهدی که آمد، یک بخش از پهلوَه ها (یعنی «پارَسیکَه»ها یا «پَـرَسیکَه»ها ) نیز پیشتر و در حدود ربع نخست سده هشتم در نواحی جنوبی هند ساکن بوده اند . پس چنین به نظر می آید که پالاواهای شهر «کانچی23» در واقع شاخه ای از پهلویان ایرانی بوده اند؛ کسانی که در گذر زمان به کیش هندو در آمدند و پیرو آئین برهمنی شدند .

دانشمند فرانسوی ‹‹ ژرژ کُئِدِه24›› ، همچون خیلی های دیگر ، پالاواها را با ایرانیانِ پهلوی یکی می پندارد و همچنین نسبت نزدیکی میان پالاواهای کانچی و فرمانروایان ‹‹کمبوجَه25›› در کشور کامبوج قائل است. این نکته حاکی از آن است که برخی خاندان های متهور و ماجراجو از میان کمبُجَه های هندی (که متحدان پهلوه ها بودند )، از راه دریا به هندوچین رفته ، پادشاهی ‹‹کمبوجَه›› را در شمال «فونان26» و در حدود سده های پنجم و ششم میلادی پی ریخته بودند.

همچنین منابع زبان «سینهالا27»ی باستانی ، شواهدی از مراکز سکونت کمبُجَه ها با قدمتی تا اوایل سده سوم پیش از میلاد ، به دست می دهند .

    برگرفته از :     wwwamordadgan.com   


دیدگاه های شما()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سپندارمذگان 3746 را به همه شادباش میگویم
لینک بلاگ مستان ِ عاشق
جهانی کردن جشن باستانی نوروز
((نخستین شواهد اهلی کردن جانوران به دست انسان از گنج در? هرسین ک
(( خاستگاه ایرانی سلسل? پالاوا )) بخش نخست
(( خاستگاه ایرانی سلسل? پالاوا )) بخش پایانی

mastaneashegh.parsiblog.comMaso'ud Kazemi, 09112775116 - 09371275689
>

دیدگاه شما ؟

اطلاع رسانی

نو اندیشى - دیدگاه آقای کبیر یکی از نو اندیشان ایرانی
معاونت پرورشی آموزش و پرورش گرگان
بلاگ شخصی مسعود کاظمى - 09112775116 - 09371275689

گاه شمار

جمعه 103 فروردین 10

از ابتدا:   12097   بازدید

از امروز:   0   بازدید

روز قبل:   0   بازدید

فهرست

[خـانه]

[ RSS ]

[ Atom ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

شناختن من

فرهنگ سرای پارسی (گسترش فرهنگ پارسی )
مسعود کاظمی
من مسعود کاظمی هستم متولد مهرماه سال 1371 ساکن گرگان هستم و این بلاگ شخصی من است من علاقه به تاریخ و تمدن دارم و نسبت به زبان پارسی تعصب دارم و جشن های ایرانی را محترم می شمارم اگر کسی هم فکر من است می تواند با من از طریق ایمیل یا اس ام اس ارتباط برقرار کند شماره : 09112775116 - 09371275689 E-Mail : mfeliceuno@aol.com mfeliceuno@gmail.com mfeliceuno@live.com mfeliceuno@hotmail.com mfeliceuno@ymail.com mfeliceuno@pishromail.com

لوگوی خودم

فرهنگ سرای پارسی (گسترش فرهنگ پارسی )

حضور و غیاب

یــــاهـو

لوگوی دوستان


لینک دوستان

فرهنگسرا

آوای آشنا

اشتراک

 

طراح قالب

www.parsiblog.com
(( خاستگاه ایرانی سلسل? پالاوا )) بخش نخست - فرهنگ سرای پارسی (گسترش فرهنگ پارسی )
تنظیم برای صفحه خانگى